Adatalapú kreativitás, marketing-kísérletek és szolgáltatásfejlesztés

2018. február 09. 08:30 - Growth Hacker Bálint

Miképp ismerheted meg a vásárlóid pszichográfiai profiljait?

Buyer Persona 3/3. rész

És akkor az első cikksorozatunk is elérkezett az utolsó részhez... Ebben a bejegyzésben befejezzük a Buyer Persona-t, méghozzá az utolsó, "pszichográfiai profil" névre hallgató etappal.

Az első cikkben arról volt szó, hogy miképp ismerheted meg a vásárlóidat - ez egy általános bevezető volt a témába. A második részben már egy kicsit mélyebbre ástunk, szerdán megtudtuk, hogy miképp ismerhetjük meg a vásárlóink szükségleteit. Ezen sorozat utolsó epizódjára maradt a legmasszívabb összetevő: a pszichográfiai profil.

avatar-3127928_1280.jpg

Szerintem az a legkönnyebb, ha megpróbáljuk úgy értelmezni ezt, mint ahogy Seth Godin teszi. Ő egy régimódinak tűnő, ám roppant modern irányból közelíti meg a dolgot - törzsekbe sorolja az embereket. (Ha mélyebben érdekel, ajánlom figyelmedbe az úriember TED előadását, ahol erről beszél; van magyar felirat is hozzá.)

Bizonyára az jár a fejedben, hogy mekkora hülyeség ez... Hidd el tudom, én is így éreztem amikor először hallottam róla. Engedd meg, hogy kifejtsem.

Seth szerint ahhoz, hogy megértsük a vásárlóinkat - vagyis, hogy fel tudjuk állítani a pszichográfiai profiljaikat, meg kell tudnunk, hogy "melyik törzsbe tartoznak."

"A törzs egy elég egyszerű fogalom, 50 ezer évre visszamenő. Emberek és ötletek irányításáról és összekapcsolásáról szól. És ez olyasvalami, amit az emberek mindig is akartak. Sokaknak van spirituális törzsük, vagy egyházi törzsük, munkahelyi törzsük, vagy közösségi törzsük. De most, az internetnek és a tömegmédia robbanásának köszönhetően, és még sok egyéb dolognak köszönhetően, amik a társadalmunkon átbugyborékolnak szerte a világon, mindenütt vannak törzsek.- Hallható az előadásában.

Seth szerint fontos megállapítani, hogy a célközönségünk - vagy nevezzük őket inkább céltörzsünknek

  1. milyen történeteket mesél magának - elsősorban agukról és a világban elfoglalt helyükről.
  2. mik aggasztják őket - akár a magánéletükre, akár a karrierükre gondolva 
  3. milyen céljaik vannak.

"Három kérdésem van számotokra. Az első: Pontosan ki az, akit felhúzol? Mert ha nem húzol fel senkit, nem változtatsz a status qou-n. A második kérdésem: Kiket kapcsolsz össze? - így folytatja - Mert a legtöbb ember számára, ez az amiért benne vannak. A kapcsolatok, amiket egyikük a másikukkal létrehoz. - végül, de nem utolsó sorban - És a harmadik: Kiket vezetsz? Mert az erre való összpontosítás, nem pedig a felépítendő dolog működése, hanem a személyek és az ő vezetésük az, ahonnan a változás jön."

Ezen kérdések megválaszolása nagyon nagyban segít meghatározni a lehető leghatékonyabb kommunikáció stratégiáját. Például, a Z-generációs törzzsel aligha lenne effektív diskurzust folytatni postai levelezés útján. Ez most direkt egy szélsőséges példa, de ilyesmikre kell gondolni elsősorban. 

Na, de hogy miképp juthatsz ezen információk birtokába? Ahogy a legelső posztban is említettem: interjúk. Interjúk, interjúk, interjúk! Minél több, annál jobb, de szegmensenként minimum 5 emberrel beszélgess el, keress mintákat és alkosd meg a Buyer Personádat. :)

És ahogy ígértem... az ajándék! Ez a dokumentum egy ügyfélinterjús űrlap - az Eazl csapata készítette, én csak lefordítottam magyarra, de szerintem hasznos lehet - ha másra nem is, de mankónak megteszi. :) 

Köszönöm a figyelmeteket, a komment szekció ma is a tiétek! :)

komment

A bejegyzés trackback címe:

http://growth-hacking.blog.hu/api/trackback/id/tr6513646580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Adatalapú kreativitás, marketing-kísérletek és szolgáltatásfejlesztés